Veelgestelde vragen

fragment woordplaat actief leren lezen

 

Op deze pagina staan de veelgestelde vragen over Actief Leren Lezen.

Staat uw vraag er niet bij?
Stuur dan een mail met uw vraag naar Kluitman Educatief

 

De methode Actief Leren Lezen

De methode is nieuw gemaakt door leerkrachten. Waar liepen ze tegenaan dat niet al met een bestaande methode kon worden opgelost?

Waar de leerkrachten tegenaan liepen was dat, ondanks alle inzet en inspanningen van leerkrachten en leerlingen, de resultaten van het begrijpend lezen en woordenschat achterbleven.

Wat zijn de belangrijkste didactische principes waarop Actief Leren Lezen is gebaseerd?

De doelen van de methode zijn gebaseerd op de leerlijnen voor technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en woordenschat voor groep 3. Voor de instructie ligt de nadruk op voordoen, nadoen, zelf doen. Door actief te oefenen en te herhalen wordt de lesstof ingeslepen en geautomatiseerd.

Wat maakt Actief Leren Lezen zo uniek?

Bij Actief Leren Lezen gaat het erom dat een kind vlot leert lezen met begrip en plezier. De kracht van de methode is eenvoud: wat hebben leerlingen écht nodig om te leren lezen. De methode is actief. Leerlingen worden voortdurend uitgenodigd om zelf aan de slag te gaan met lezen en schrijven van woorden en hele zinnen.

Leerlingen beginnen na 3 weken al met begrijpend lezen. Na ongeveer 4 weken leesonderwijs kunnen kinderen zelfstandig boekjes lezen uit de bijbehorende boekenkast.

Leesmotivatie – Hoe wordt dit bij Actief Leren Lezen gestimuleerd?

De leesmotivatie van de leerlingen wordt bij Actief Leren Lezen op verschillende manieren gestimuleerd:

  • Als je goed wilt kunnen lezen dan moet je de leestechniek onder de knie hebben (het technisch lezen), je moet weten hoe je woorden moet spellen om ze te herkennen, je moet je beschikking hebben over een grote woordenschat en je moet de vaardigheden hebben om dat wat je leest ook te begrijpen.Deze vier aspecten kun je afzonderlijk oefenen, maar voor het goed kunnen lezen en het leesplezier moet je technisch lezen, spelling, woordenschat en begrijpend lezen vooral kunnen combineren. Dat is precies wat Actief Leren Lezen vanaf het begin af aan doet.

 

  • Het is bekend dat leerlingen heel veel opsteken van het nadoen van de leerkracht, het zogeheten ‘modeling’. De methode en de handleiding erbij zijn zo opgezet dat modeling een grote plaats inneemt.

 

  • Bij Actief Leren Lezen heeft de leerkracht elk kind in beeld. Daardoor kan er snel worden ingegrepen als een kind moeite heeft met de stof of juist sneller is. Kinderen oefenen op hun eigen niveau en raken niet gefrustreerd en dus ongemotiveerd door te moeilijke of makkelijke lessen.

 

  • Elk kind kan op zijn eigen niveau oefenen, zonder dat het wordt gelabeld als een ‘zwakke lezer’. Er valt in de klas niemand  buiten de boot en zo kan iedereen op zijn eigen niveau genieten van de teksten.

 

  • De leesteksten zelf zijn uitnodigend en goed en prettig geschreven. De kinderen lezen mooie, leuke en spannende verhalen van de professionele tekstschrijvers van uitgeverij Kluitman.

 

  • Leesmotivatie wordt het beste doorgegeven door een ontspannen leerkracht tijdens de leesles. Met Actief Leren Lezen wordt het lesgeven door de leerkrachten in de pilotscholen als heel prettig beschouwd. ‘De methode steekt goed in elkaar en aan alles is gedacht’, horen we vaak als commentaar van leerkrachten. Het valt leerkrachten op dat kinderen goed en met veel plezier lezen.

 

Waarom past Actief Leren Lezen zo goed bij het redzaamheidsformat van Luc Koning?

Actief Leren Lezen is een methode zonder snelheidsdwang. Er wordt geïnvesteerd in leeskwaliteit. Bij de methodegebonden toetsen gaat het om een kwalitatieve analyse van het leesgedrag en niet om het tempolezen.

Voor verdere info over redzaamheidslezen zie: www.redzaamheidslezen.nl.

Hoe kunnen we ouders informeren over Actief Leren Lezen?

Na inloggen is een informatiebrief te vinden voor de ouders van de leerlingen van groep 3.

Op dit moment zijn we ook bezig met een informatiefilmpje om aan ouders te tonen tijdens een informatiebijeenkomst. In 2020 is dit filmpje beschikbaar voor onze scholen.

Is Actief Leren Lezen geschikt voor een combinatiegroep?

Actief Leren Lezen is dé ideale methode voor een combinatiegroep.

De instructiemomenten zijn kort. Dit geeft rust en ruimte in het rooster. Na de instructie kunnen leerlingen zelfstandig of in tweetallen aan het werk.

Technisch lezen

Hoe wordt bij Actief Leren Lezen het lezen aangeleerd?

 

 

Eerst wordt gewerkt  aan het lezen van woorden. Hiervoor wordt gestart met het leren van de letters en hoe je die letters samen kunt voegen tot clusters, woorden en daarna zinnen.

Gedurende de lessen voor het Technisch lezen wordt er veel aandacht besteed aan het correct (her)kennen van de letters en het uitspreken ervan. Daarnaast wordt er veel geoefend met het combineren van deze letters tot woorden en zinnen. De letters worden aangeleerd en gelezen in betekenisvolle woorden. Voor het leren lezen van woorden wordt gebruik gemaakt van woordtorentjes.

 

Hoeveel letters heeft de gemiddelde leerling na 5 weken geleerd?

Na 5 weken onderwijs zijn de letters van het alfabet, uitgezonderd de c, q, x en y aangeleerd, alsmede de aa, ee, uu, en oo, de ee op het eind (zoals in zee), de e op het eind (zoals in je) en de t op het einde van een werkwoord (zoals in pakt).

Houdt Actief Leren Lezen er rekening mee dat niet alle kinderen aan het begin van groep drie hetzelfde startniveau hebben?

Niet alle leerlingen zijn tegelijk rijp om met het lezen te starten. Voor de kinderen die al letters kennen en al iets kunnen lezen is er een test ‘vaststellen leesvaardigheid leerling’. Bij deze test wordt aan de hand van een stappen-schema het niveau van een leerling in kaart gebracht. Met de informatie uit de test kan de instructie worden aangepast.

Voor leerlingen die problemen ondervinden bij het leren lezen is er in de lessen veel tijd voor extra instructie en herhaling.

Werkt Actief Leren Lezen met een vaste indeling van de groep in drie niveaus?

 

Voor de organisatie in de groep is het verstandig om de groep in te delen in 3 instructieniveaus, maar dit wil niet zeggen dat een leerling vervolgens in dezelfde instructiegroep blijft. Omdat de leerkracht iedere leerling elke dag even hoort lezen kan beter aangesloten worden bij de instructiebehoefte van elke leerling. De leerkracht vraagt zich altijd af: Wat heeft deze leerling nu van mij als leerkracht nodig om zich verder te ontwikkelen?

Hoe weet ik aan welke leesboekjes de leerlingen toe zijn?

Bij alle leesboekjes wordt vermeld na welke lessen uit de lesboekjes ze gebruikt kunnen worden. Komt er in een leesboekje een letter voor die niet behandeld is, dan wordt dit in de handleiding vermeld.

Is de methode alleen voor kinderen uit groep 3 te gebruiken of kan de methode ook voor beginnende lezers in oudere groepen (bijvoorbeeld in het speciaal basisonderwijs) gebruikt worden?

De methode is ontwikkeld voor beginnende lezers. Daarbij maakt het niet uit of het om leerlingen van het basisonderwijs of van het speciaal basisonderwijs gaat. In het geval van speciaal basisonderwijs worden de lessen in een aangepast tempo aangeboden.

Tempolezen – Waarom wordt er bij Actief Leren Lezen niet mee geoefend?

Bij Actief Leren Lezen wordt er niets gedaan aan het lezen onder tijdsdruk (het tempolezen). We vinden namelijk dat kinderen eerst goed moeten kunnen lezen, zonder dat er op het leestempo wordt gelet. Het oefenen met tempolezen zorgt voor onnodige druk en stress, wat niet bevorderlijk is bij het goed leren lezen.

In de praktijk zien we dat het oefenen met tempolezen ook helemaal niet nodig is. Kinderen die eerst zonder tijdsdruk goed leren lezen, gaan in de loop van de tijd vanzelf sneller lezen.

Wat is jullie visie over bijwijzen?

Het is goed om beginnende lezers te laten bijwijzen m.b.v. een bladwijzer. Wanneer het lezen vloeiend verloopt dan kan het lezen zonder bijwijzen gestimuleerd worden.

Wat wordt bedoeld met ‘lees de losse woorden op de manier van de woordtorentjes’?

Als kinderen de structuur van een woortorentje nog nodig hebben om een woord in één keer te kunnen lezen, bied je ze nog geen rij losse woorden aan. Zet de woorden dan eerst in de woordtorentjesstructuur om het lezen van een woord extra te oefenen.

Wat kan ik doen als een kind al kan lezen aan het begin van het schooljaar?

Als kinderen al beschikken over (enige) leesvaardigheid kan met behulp van de test ‘vaststellen leesvaardigheid leerling’ worden vastgesteld wat het niveau van het kind is. Met behulp van een stroomdiagram wordt duidelijk bij welke les het kind kan instromen. Met Actief Leren Lezen kunnen alle kinderen op hun eigen niveau oefenen.

Wat kan ik doen als een kind moeite heeft met het automatiseren van de letters?

In elke groep zijn leerlingen die meer tijd nodig hebben voor het leren van de letters. Deze kinderen hebben meer herhaling nodig.  Herhalen, maar dan wel op een leuke, actieve manier met behulp van gevarieerde werkvormen. Denk daarbij aan het aanbieden van de letters via meerdere zintuiglijke kanalen: zowel auditief, visueel, motorisch als tactiel.

 

Begrijpend lezen

Hoe zit het begrijpend lezen verwerkt in de methode?

 

In de lesboekjes staan, tussen de lessen van het technisch lezen door, teksten om het begrijpend lezen mee te oefenen.

De leerkracht laat door middel van modeling zien hoe het lezen en het begrijpen hand in hand gaan bij het lezen van een tekst. Op deze manier wordt de basis gelegd voor goed leesbegrip. De leerkracht gebruikt hierbij de vragen die in de handleiding staan.

Als de leerlingen het motorisch aankunnen en zij antwoorden kunnen formuleren in volledige en correcte zinnen, kunnen zij vragen over de teksten uit de lesboekjes ook schriftelijk beantwoorden.

Nadat een leerling een boek uit de boekenkast gelezen heeft, beantwoordt hij of zij bij de leerkracht één of enkele vragen over het boek. Als de leerlingen het motorisch aankunnen en zij antwoorden kunnen formuleren in volledige en correcte zinnen, kunnen zij vragen over de boeken ook schriftelijk beantwoorden.

Waarom begint Actief Leren Lezen al met begrijpend lezen in groep 3? Moet je niet eerst goed kunnen lezen om daarna het begrijpend lezen te kunnen oefenen?

 

De visie van Actief Leren Lezen is dat het lezen van een tekst geen zin heeft als je niet begrijpt wat je leest. Begrijpend lezen wordt niet beschouwd als een oefening, maar als een actieve leeshouding om de tekst te lezen en tegelijkertijd te interpreteren. Daarom wordt er vanaf het begin van het schooljaar mee geoefend. Het is een voortzetting van het begrijpend luisteren uit de kleutergroep.

Wat kunnen we onze leerlingen aanbieden na groep 3?

Voor de scholen die werken met Actief Leren Lezen is een vervolgmodule begrijpend lezen voor groep 4 ontwikkeld. Dit bestaat uit een lesboek en 41 BL lessen met 2 bijbehorende werkboeken.

Spelling

Bij Actief Leren Lezen wordt geadviseerd om pas op zijn vroegst na 5 weken met spelling te beginnen. Waarom niet meteen aan het begin van het schooljaar?

 

Het doel van het lezen is het herkennen van de letters en het met behulp van woordtorentjes samenvoegen ervan tot hele woorden. Het is belangrijk om hier eerst goed mee te oefenen totdat dit geautomatiseerd is.

Bij spelling is het de bedoeling de woorden te verdelen in klanken die daarna in letters moeten worden omgezet en opgeschreven. Dit vereist een heel andere vaardigheid dan bij het leren lezen.

Om geen verwarring te veroorzaken bij de leerlingen adviseren wij dat er eerst goed geoefend wordt met het lezen van woorden om daarna het spellen aan te bieden. Het lezen gaat bij Actief Leren Lezen dus altijd vooruit aan de spelling.

Toetsen

Na hoeveel weken leesonderwijs worden de leerlingen voor het eerst getoetst?

 

In les 17 staat de eerste toets om te kijken of de aangeboden letters geautomatiseerd zijn. Dit is na ongeveer 3,5 weken leesonderwijs, afhankelijk van het instroomniveau van de leerlingen.

Als de aangeboden letters inderdaad geautomatiseerd zijn wordt ook bekeken of de leerlingen met de aangeboden letters zonder te spellen woorden kunnen lezen. Als dat ook lukt wordt bekeken of het kind ook een verhaaltje kan lezen. De nadruk ligt hierbij op het goed kunnen lezen en niet op het snel kunnen lezen.

Voor de leerlingen die in groep drie instromen en die al enige letterkennis hebben of die zelfs al kunnen lezen is er een test ‘vaststellen leesvaardigheid leerling’ beschikbaar . Bij deze test wordt een stroomdiagram gebruikt, zodat van al deze leerlingen de instructiebehoefte kan worden bepaald.

Deze test kan niet alleen aan het begin van groep drie worden gebruikt, maar kan bijvoorbeeld ook al in de kleutergroepen afgenomen worden.

Worden alle leerlingen van een groep op dezelfde van tevoren bepaalde tijdstippen getoetst?

 

Bij Actief Leren Lezen wordt in principe kindvolgend getoetst. Dit betekent dat kinderen soms eerder of later getoetst worden dan in de handleiding staat. Het betekent niet dat ieder kind een individueel traject volgt. Er kan van het reguliere traject kan worden afgeweken voor de leerlingen die verder zijn in hun ontwikkeling (doortoetsen) of voor leerlingen die moeilijkheden ondervinden bij het aanleren van de leesstrategieën (voorgaande toetsen nogmaals afnemen).

Overigens wordt in de handleiding van Actief Leren Lezen de tip gegeven om aan het begin van het schooljaar eerst twee weken met alle kinderen in groep drie dezelfde stof te behandelen.

Kan met de methodetoetsen van Actief Leren Lezen ook meteen het AVI-niveau worden bepaald?

 

Na les 66 hebben de leerlingen alle leesmoeilijkheden behorend bij AVI-M3 aangeboden gekregen. De verhaaltjes bij de lessen zijn op dat moment complexer dan de teksten van AVI-M3. Om het AVI-niveau te bepalen worden de reguliere AVI-toetsen afgenomen.

Bereidt Actief Leren Lezen de leerlingen ook voor op de DMT?

 

De visie van Actief Leren Lezen is dat leerlingen eerst goed en daarna pas snel gaan lezen. Als de leerlingen woorden kunnen lezen zonder ze eerst te hoeven spellen, kan er geoefend worden met woordrijtjes.

Ook hier geldt weer dat er eerst goed en daarna snel wordt gelezen.

In lesboek 1 zijn er na iedere les woordrijtjes in de kopieermap opgenomen om te gebruiken bij de differentiatie. Vanaf Lesboek 2 zijn er hiervoor oefeningen opgenomen bij de lessen van technisch lezen. Om nog meer te oefenen kan gebruik gemaakt worden van woordrijen uit de kopieermap. Deze woordrijen zijn beschikbaar voor elk leesniveau.

Hoe kan ik de toetsen registreren?

Na het inloggen zijn er toetsanalyseformulieren te vinden ten behoeve van de toetsen technisch lezen en spelling. De formulieren kunnen worden gedownload en ingevuld en geven een beeld van de vorderingen van alle leerlingen in de groep.

Hoe evalueer ik de voortgang met een kind?

Na afloop van de toets kan in een gesprekje met het kind worden besproken wat goed gaat en wat nog extra oefening nodig heeft de komende tijd. Betrek het kind bij het maken van een plan over wat er geoefend gaat worden, hoe, wanneer, waar en met wie.

Na het inloggen als gebruiker is een overzicht letterkennis te vinden dat bij de evaluatie met kinderen gebruikt kan worden.

Waarom wordt woordenschat niet getoetst?

Woordenschat is nodig om het met begrip en plezier lezen van teksten te verhogen. De woorden die in de woordenschatthema’s worden aangeboden zijn niet eenvoudig te toetsen. In verband met de moeilijkheidsgraad van de woorden kan dit alleen mondeling.

Software

Waar bestaat de software van Actief Leren Lezen uit?

We bieden alleen software aan als het echt aansluit bij onze visie. Soms kiezen we er bewust voor iets niet op het digibord te tonen, omdat we willen dat de boeken centraal staan en de kinderen actief meewijzen, meelezen of meekijken.

Onze ‘log-in-omgeving’ is wel volop in ontwikkeling. Momenteel bieden we het volgende aan:

Lessen Technisch Lezen; woordplaten woordenschat; werkboeken begrijpend lezen; werkboeken spelling; letterkaarten; leerkracht informatie en gebruiksmateriaal; ouderbrief.

Schrijven

Wat is jullie advies over een te volgen schrijfmethode?

 

In principe wordt er vanuit Actief Leren Lezen geen advies gegeven voor een bepaalde schrijfmethode.

Het is wel een goed idee om te starten met het aanleren van het schrijven van de cijfers, zodat de leerlingen enige tijd hebben om de letters eerst te leren lezen en automatiseren voordat ze geschreven gaan worden.

De boekenkast

Wat is de boekenkast van Actief Leren Lezen?

Bij de methode Actief Leren Lezen® hoort een boekenkast met 150 boeken. In de boeken staan lieve, stoere, grappige of spannende verhalen op het leesniveau van groep 3 en daarboven. De boeken zijn ingedeeld op AVI-niveau en worden uitgegeven door uitgeverij Kluitman.

Lees meer over de boekenkast van Actief Leren Lezen

 

Hoe stimuleer ik het eigenaarschap van de kinderen?

Als kinderen de boekenkast van Actief Leren Lezen hebben ontdekt, zijn ze vaak niet meer te stuiten. Maak kinderen zelf verantwoordelijk voor het registeren en aftekenen van welk boek ze hebben gelezen. Met behulp van de boekcovers (zie onder Login) kan bijvoorbeeld een aantrekkelijk boekje worden gemaakt. Wanneer de leerkracht een vraag over het boek gesteld heeft of wanneer een kind een werkblad behorend bij het gelezen boek heeft gemaakt, kan dit ook in het boekje worden afgevinkt.

Of laat elk kind een leesmeter maken, waar ze zelf titels van gelezen boeken op kunnen hangen.

Pakketten en prijzen

Het lespakket van Actief Leren Lezen – Wat zit erin en wat kost het?

Het lespakket is geschikt voor 25 leerlingen. Het bestaat uit:

Per leerling

  • 3 Lesboeken technisch lezen (bevat 180 lessen voor een heel schooljaar)
  • 3 Werkboeken Spelling
  • 3 Werkboeken Begrijpend lezen
  • 1 Boek met woordplaten per leerling

 

Voor de leerkracht

  • 3 Handleidingmappen behorend bij de lesboeken, inclusief kopieerbladen
  • 1 Handleiding Spelling en Woordenschat, inclusief kopieerbladen
  • 1 Handeiding Boekenkast, inclusief kopieerbladen met bijpassende vragen

 

Per klas

  • 2 Kant-en-klare boekenkasten met 150 AVI-leesboeken op niveau
  • digitale ondersteuning op het digibord

lespakket actief leren lezen

 

 

 

 

 

 

 

De prijs voor 25 leerlingen bedraagt € 5750,- exclusief btw.

Daarnaast kan extra worden aangeschaft:

  • Inscholingscursus (bij aanschaf pakket), inclusief follow-up, gebruik helpdesk en eventueel vervolgbezoek: € 499,-
  • Digibord-software: € 585,-
  • Extra handleiding: € 145,-
  • Losse boekenkast (zonder totale lespakket): € 2000,-

Zie ook de pagina ‘Pakketten en prijzen‘ op deze website

 

Wat is de prijs van de boekenkast?

Bij de methode Actief Leren Lezen horen twee boekenkasten met samen 150 ingebonden leesboekjes met verschillende AVI-niveaus. De boekenkasten is bij het totaalpakket voor 25 leerlingen inbegrepen. Bij afname van het totaalpakket hoeft er niets extra’s voor te worden betaald.

De boekenkast is ook te bestellen zonder de gehele methode af te nemen. De prijs bedraagt dan € 2000,- excl. btw.