Thematisch werken in groep 3

Steeds meer basisscholen kiezen ervoor om hun onderwijs betekenisvoller te maken voor kinderen. Door thematisch te werken en daarmee vakgebieden te verbinden krijgt leren meer betekenis. Voorbeelden hiervan zijn de methodes ‘IPC’ (International primary curriculum) en ‘Alles-in-1′.

Actief Leren Lezen zorgt ervoor dat je als school de ruimte hebt om ook in groep 3 thematisch te kunnen werken. Wij schrijven niet voor welk thema wanneer aan bod moet komen, maar geven de ruimte om hier zelf als school de keuze in te maken. Onze woordenschatlessen staan namelijk los van de lessen technisch lezen, begrijpend lezen en spelling. Zo heb je niet meer gevoel dat je verschillende thema’s door elkaar moet aanbieden en je het doel van thematisch werken voorbij schiet.

Flexibele woordenschatlessen

Staat het thema ‘theater’ centraal in maart, dan plan je de woordenschatlessen ‘theater’ in maart. En gaat het opeens al sneeuwen in december, dan zorg je dat je aansluit bij de belevingswereld van de kinderen en geef je de woordenschatlessen ‘winter’ alvast in december.

Deze flexibiliteit geeft de leerkracht weer de regie en zorgt ervoor dat niet de methode bepaalt, maar de leerkracht bepaalt. Want jij weet zelf toch veel beter wat er leeft in jouw groep?

 

Begrijpend Lezen - Methode voor groep 3 en 4 | Ha! Ik snap het!

 

Meer informatie over de woordenschatlessen van Actief Leren Lezen vind je hier.