Chillezen – Column van juf Helen

Het allerbelangrijkste om goed te leren lezen, is om het simpelweg heel veel te doen. Als leerkracht haal je dan ook alles uit de kast om ervoor te zorgen dat kinderen met plezier zoveel mogelijk leeskilometers maken. Als er een prettige leessfeer in je groep is, stimuleert dat kinderen om lekker te gaan lezen. Daarom mogen de kinderen van groep 3 vanaf januari meedoen met ‘chillezen’ in groep 4/5/6/7. ‘Chillezen’ is onze variant op ‘stillezen’, waarbij de kinderen zelf een lekkere chillplek mogen kiezen om te gaan lezen. Of dat nou liggend onder een tafel, zittend op de grond met de rug tegen de verwarming of op één van onze leespoefen is, maakt niet uit; als er maar gelezen wordt.

Hardop lezen

De kinderen van groep 3 hebben hier veel zin in, want ze voelen zich groot, slim én stoer. De kinderen van groep 4/5/6/7 zijn zich bewust van hun voorbeeldfunctie en al helemaal gewend aan het serieus ‘chillezen’, dus zij geven het perfecte voorbeeld. Er is alleen één probleempje; waar de bovenbouw in volledige stilte leest, lezen de meeste kinderen van groep 3 nog hardop. Al na de eerste vijf minuten hoor ik Rik zuchten, Anna heeft haar vingers in haar oren gestopt en Jos komt niet verder dan geïrriteerd de richting van de hardste lezer opkijken. Wat zo’n goed plan leek, blijkt in de praktijk een stuk minder goed uit te pakken.

Fluistertelefoons

Maar dan denk ik terug aan de inscholingscursus en de zelfgemaakte fluistertelefoons die werden getoond. Diezelfde middag koop ik in de bouwmarkt een grote lading gebogen buizen. Van twee buizen, zet je zo een fluistertelefoon in elkaar. De volgende dag is de rust wedergekeerd tijdens het lezen. Er wordt zelfs een leespoef gedeeld door één meisje uit groep 3 en één meisje uit groep 6, zonder ook maar de kleinste irritatie. En zo krijgt het woord ‘chillezen’ voor mij als leerkracht ook betekenis!