‘Interview met de juf’ – Column van juf Helen

Lars aan het ‘stillezen’

Elke leerkracht heeft minstens één Lars in de klas. De Lars in onze klas doet keurig alsof hij druk aan het lezen is tijdens het stillezen. Af en toe kijkt hij even om zich heen en als hij dan toevallig de pech heeft om oogcontact met de juf of meester te hebben, gaat hij betrapt en heel fanatiek in zijn leesboekje staren.

Na een tijdje heeft Lars zin om zijn benen te strekken. Hij klapt zijn boekje dicht, zucht even en loopt dan naar de boekenkast. Daar neust hij ietwat dromerig door de boeken en pakt, als hij het idee heeft dat hij het nu écht niet langer meer kan rekken, lukraak een boekje uit de kast. Op de terugweg naar zijn plekje tikt hij het liefst zijn vriend Jos even op zijn achterhoofd, waar jij ontzettend van baalt, want Jos zit nét lekker te stillezen in zijn leesboek over draken. En dan maakt Lars het liefst nog even een fluisterend babbeltje met zijn buurman, waarna hij weer van voren af aan begint met om zich heen kijken.

Wat heb je al veel geprobeerd om Lars aan het lezen te krijgen.

Je bent al bij de bibliotheek geweest om een boek over dieren te lenen, want hij wil later Freek Vonk worden. Je hebt op hem gemopperd en je hebt hem beloond. Ook kan je niet elk stil-leesmoment naast hem gaan zitten, want tja…. Meestal heb je niet één Lars in je klas. Hij zal toch echt zelf aan het lezen moeten.

De boekenkast van Actief Leren Lezen

Dan ga je met de boekenkast van Actief Leren Lezen aan de slag. De boeken zien er allemaal aantrekkelijk uit. En ze zijn grappig, spannend en mooi. Vanaf drie weken leesonderwijs kunnen de kinderen al écht zelf een boek lezen. De boeken gaan over alle thema’s waar kinderen enthousiast van worden. Ook over dieren dus!

Maar dat is niet het geheim waardoor stillezen meer betekenis krijgt voor Lars. Het geheim is de map die je als leerkracht krijgt. In deze map staan van alle boeken zowel mondelinge als schriftelijke vragen. Als Lars nu een boek uitheeft, krijgt hij een ‘interview’ met de juf over het boek. Hij heeft nog steeds af en toe zijn loopje, maar nu naar zijn leesmeter. Onder zijn foto plakt hij zelf een strookje met de titel van zijn gelezen boek op. Ik weet dan dat het tijd is voor zijn interview. Ik kan hem gerichte vragen stellen over het boek. Met hem door het boek bladeren en hij kan laten zien waar hij een antwoord heeft gelezen. We lachen samen na over een grapje in het boek en Lars vertelt even een spannend stukje na.

Lars zucht: ‘Wow juf, dat jij al deze boeken hebt gelezen en zo goed weet wat er in elk boek gebeurt!’. Ik knik en zeg tegen Lars: ‘Als je zo doorgaat met lezen, ken jij ze over een jaartje net zo goed!’ Daarna loopt Lars met zijn allernieuwste aanwinst naar zijn tafel.
Natuurlijk kan hij het niet laten toch even iemand kort te storen. Het blijft Lars hè?
Maar zie hem nou lezen. Hoera!

De leesmeter en de boekenkast van Actief Leren Lezen

De leesmeter en de boekenkast van Actief Leren Lezen