Actief leren lezen zonder tijdsdruk

Onlangs kwam lees- en onderwijsspecialist drs. Luc Koning op bezoek bij Kluitman Educatief. Hij werkt bij Pravoo en is bezig met een onderzoek naar leesmethodes.
Hij had voor zijn onderzoek ook Actief Leren Lezen bekeken en tot ons plezier was zijn oordeel positief.

Dit waren twee voor ons belangrijke punten waarin we het anders doen dan de andere leesmethodes *:

Eerst goed en daarna snel lezen
Met de methode Actief Leren Lezen vinden we het belangrijk dat kinderen eerst goed leren lezen en dan pas snel. Dat betekent onder andere dat we nergens in de methode oefenen onder tijdsdruk.
Hierin wijken we af van andere methodes, die wel op snelheid (en dus onder tijdsdruk) trainen. Het blijkt dat kinderen die zonder tijdsdruk leren lezen in het begin iets langzamer lezen omdat er meer wordt geïnvesteerd in leeskwaliteit dan in tempo. Dit langzame lezen is een investering in de toekomst: Het resulteert in goede lezers die zonder het ervaren van de stress van tijdsdruk vanzelf ook in tempo omhoog gaan.

Woordenschat
Bij Actief Leren Lezen starten we vanaf de eerste week in groep drie met het werken aan de woordenschat. Door het bespreken van de platen in ons Woordplatenboek en het luisteren naar het bijbehorende verhaal passeren er in de klas heel wat woorden op een informele manier de revue. Luc Koning zegt hierover:

‘Heel bijzonder aan deze methode is dat men met de andere (dan de technische) delen van de methode pre-teaching uitvoert voor het onderwijs in groep vier en verder. In het onderdeel Woordenschat komen mondeling de woorden voor die na groep drie bij het voortgezet lezen gelezen gaan worden. Op die manier bouwen kinderen woordenschat op en kan het hen helpen bij het leren lezen van de vele woordtypen van het voortgezet lezen.’

 

Het is fijn om te merken dat de zaken die wij belangrijk vinden ook door experts als effectief worden gezien.
Luc gaat alle leesmethodes – waaronder dus ook Actief Leren Lezen – nauwkeurig bestuderen. Als hij daarmee klaar is vertellen we er je graag meer over!

* Bron: Werkboek project Redzaamheidslezen (Pravoo-uitgave), drs. Luc Koning.

Lees hieronder de bevindingen van Luc Koning op een rij.  Positieve kenmerken van Actief Leren Lezen
.