De levende letter b – Column van juf Helen

Simone en ik hebben al alles uit de kast gehaald om die lastige letters ‘d’ en ‘b’ uit elkaar te halen. Zo heeft ze al twee dagen met een letter b op haar linkerhand de dag doorgebracht, waarbij ik haar tijdens het buitenspelen, het eten en drinken en het zelfstandig werken steeds maar weer vraag: ‘Huh.. Simone, welke letter heb jij nou op je hand staan?’

Ook heeft ze al de letter b in een tijdschrift opgezocht, uitgeknipt en op een blad geplakt, de b met een markeerstift gekleurd in een tekst en we hebben eindeloos het teken ‘eerst het been en dan de bal’ met onze handen gemaakt. En toch blijft ze de letters elke keer verwisselen.

Totdat we in de middag met klei ‘levende letters’ gaan kleien en verven. Voor het maken van een levende letter in plaats van een gewone letter, heb je maar één heel klein detail extra nodig; een setje wiebeloogjes!

Als ik aan de kinderen vraag welke levende letters ze gaan kleien, kiezen de meeste kinderen voor de eerste letter van hun naam. Maar Simone niet. Ze zegt: ‘Juf, als ik nou een b maak, dan heb ik een b-beeldje!’ En daar gaat ze aan het werk met haar levende b en de letter komt letterlijk tot leven.

Simone heeft geen hulp meer van mij nodig om de b te lezen. Ze kijkt gewoon even naar haar beeldje en dan weet ze het gelijk!

 

levende letter b - Actief Leren Lezen - Column van juf Helen