Leesmethode Actief Leren Lezen helpt bij het bieden van goed leesonderwijs passend bij de nieuwe Corona-maatregelen

Schakelen maar…

Wederom wordt aan scholen, en in het bijzonder aan leerkrachten, gevraagd om te schakelen en goed onderwijs te bieden passend bij de nieuwe Corona-maatregelen. Na het bieden van volledig onderwijs op afstand is het nu de uitdaging om zowel thuisonderwijs als onderwijs aan halve groepen op school vorm te geven.

Om leerkrachten die met de leesmethode Actief Leren Lezen werken te ondersteunen bij het vormgeven van onderwijs dat deels nog steeds thuis moet worden aangeboden bieden we hierom een handig overzicht van de lessen in lesboek 3 die uitermate geschikt zijn om in te zetten als thuiswerk. We beschrijven bij elke les een thuiswerkopdracht, zodat de kinderen ook thuis betekenisvol bezig zijn met het leren lezen.

De meeste flexibele leesmethode

Het grote voordeel van Actief Leren Lezen is dat er geen strak jaarrooster nodig is waar per dag nauwkeurig wordt beschreven wat de leerkracht allemaal aan de klas moet bieden, maar dat er wordt gewerkt met overzichtelijke doelen en altijd vanuit de behoeften van de kinderen in de klas. Het is daarom geen enkel probleem om de laatste technisch- en begrijpend-leeslessen pas de eerste schoolweken van groep 4 aan te bieden of om bepaalde lessen de komende weken op één schooldag te clusteren. Dat juichen wij zelfs toe.

Met plezier en begrip goed technisch leren lezen is een proces, wat bij elk kind in een ander tempo verloopt en niet stopt op de laatste schooldag van groep 3. Wij spreken dan ook niet van leerachterstanden, maar van leerprocessen. En dat is ook precies waarom Actief Leren lezen zo’n flexibele methode is.

 

leesmethode Actief Leren Lezen geeft tips voor leesonderwijs thuisleesmethode Actief Leren Lezen geeft tips voor leesonderwijs thuisleesmethode Actief Leren Lezen geeft tips voor leesonderwijs thuis

 

Geschikte thuiswerk-lessen Actief Leren Lezen lesboek 3:

Les 126 Kies of jij Raf of Pip wilt zijn. Oefen jouw tekst door het vaker hardop te lezen. Dit kun je alleen doen of met een familielid samen. Let goed op de leestekens (uitroepteken/vraagteken) en zorg dat je écht toneelleest. Hoe vaker je oefent, hoe mooier je het kunt toneellezen. Als je weer op school bent, kun je laten horen hoe goed je hebt geoefend.

Je kunt de kinderen in duo’s de tekst nog eens laten lezen op school of de tekst klassikaal tegelijkertijd lezen, waarbij de ene helft van de klas de ene rol samen leest en de andere helft de andere rol.

Het spel uit de tekst kunnen de kinderen spelen met een familielid (draai om wat je bedoelt) of ze kunnen zelf wat grappigs opschrijven door dingen om te draaien: ‘ik houd niet van snoep. Ik ben gek op ziek zijn.’

Les 133 Maak je eigen uitnodiging voor een feestje als de Corona-periode voorbij is. Denk aan de onderdelen: tijd, hoe, waar, wat.
Les 140 Schrijf zelf ook een brief aan de juf of meester van de kleutergroep. Of aan jouw juf of meester van groep 3 over wat je hebt gemist tijdens het thuisonderwijs.
Les 143 Maak thuis een gevuld ei (recept lezen).
Les 146 Speel zelf een potje ‘de vloer is lava’ en zoek op Internet op wat een dodo is.
Les 152 Oefen de tongbrekers door ze heel vaak te herhalen. Kies de lastigste uit en laat een familielid het ook eens proberen. Laat op school horen welke zin jij heel goed snel na elkaar kan voorlezen (of uit je hoofd opzeggen). Leg uit dat het juist grappig is als het even niet lukt, ook volwassenen vinden tongbrekers erg lastig.
Les 158 Leuk om als kopietje aan de kinderen mee te geven voor de zomervakantie op de camping of tijdens een barbecue in de tuin en ze uit te nodigen dit echt te gaan doen (recept lezen).
Les 159 Kies of jij Daan of Spook wilt zijn. Oefen jouw tekst door het vaker hardop te lezen. Dit kun je alleen doen of met een familielid samen. Let goed op de leestekens (uitroepteken/vraagteken) en zorg dat je écht toneelleest. Hoe vaker je oefent, hoe mooier je het kunt toneellezen. Als je weer op school bent kun je laten horen hoe goed je hebt geoefend.

Je kunt de kinderen in duo’s de tekst nog eens laten lezen op school of de tekst klassikaal tegelijkertijd lezen.

Ze kunnen er ook een poppenkastvoorstelling van maken, door op twee stokjes een tekening van een spookje en een jongetje te maken en achter een tafel/kleed te gaan zitten. Op school kunnen ze de poppenkastvoorstelling aan hun klasgenoten laten zien.

Les 163 Stuur een leuk appje met de mobiel van een familielid naar iemand die je mist. Gebruik ook een bijpassende emoticon.
Les 168 Schrijf zelf een raadsel over een dier en neem het raadsel mee naar school. Kan de klas raden over welk dier het raadsel gaat?
Les 172 Speel het spel ‘Het land van geen idee’ met een familielid. Lees eerst rustig de tekst een aantal keer door. Snap je het spel?
Les 173 Lees de moppen en kies je favoriete mop. Lees deze mop voor aan een familielid. Ga op zoek naar een mop die je aan de klas wilt voorlezen en neem de mop mee naar school, om te laten horen aan je klasgenoten.
Les 178 Koop een hard broodje in de supermarkt of bij de bakker en help je familielid met het koken van soep (recept lezen).
Les 180 Probeer of je ook een verhaaltje kunt schrijven in de vorm van iets wat in het verhaaltje voorkomt.

Daarnaast kunnen de kinderen les 127, les 137, les 147, les 157, les 167 en les 177 spelenderwijs herhaald oefenen. Voor tips kunnen de kinderen nog eens instructiefilmpje 5 van de lessenserie ‘de sloot’ bekijken.

 

Vond je dit artikel interessant? Lees dan ook het artikel over vloeiend lezen op deze site.