Begrijpend lees-methode groep 3 en 4

 

HA, IK SNAP HET!

Het is belangrijk dat kinderen begrijpen wat ze lezen en nog veel belangrijker dat ze er ook van genieten.
Daarom hebben we bij Kluitman Educatief iets nieuws uitgedacht en zorgvuldig getest:  de methode voor begrijpend lezen  ‘Ha, ik snap het!’.
We zijn trots op deze verfrissende methode die staat als een huis, doet wat hij moet doen en die gewoon wérkt.

Begrijpend lezen

Begrijpend lezen is belangrijk.
Lezen is namelijk helemaal niet leuk als je niet begrijpt wat je leest.
Sterker nog, als je niet begrijpt wat je leest en niet kunt nadenken over de bedoeling van de zinnen en een tekst dan heeft lezen eigenlijk geen zin.

Wij vinden het belangrijk om dit nadenken over de bedoeling en inhoud van een tekst tijdens het lezen direct vanaf het begin aan te leren. Het liefst vanaf de allereerste zin die een kind in groep drie leest.

‘Ha, ik snap het!’ kan daarom al vanaf het begin van groep drie worden gebruikt.

Lezen met plezier met ‘Ha, ik snap het!’

Bij het testen van onze methode zagen we dat kinderen die al snel zinnen en verhaaltjes kunnen lezen en begrijpen daar ontzettend trots op zijn.
Ze zijn gemotiveerd om nog meer boeken te willen lezen en ontwikkelen een echte leeshonger.

Bovendien is het belangrijk dat de verhalen die ze lezen leuk, mooi, spannend of grappig zijn, zodat ze nieuwsgierig zijn naar wat er op de volgende bladzijde staat en ze het bijna jammer vinden dat het boek uit is.

De verhalen in het lesboek en de leesboeken zijn mooi en goed geschreven door de professionele en ervaren schrijvers uit de stal van Kluitman.
De leerlingen vinden de verhalen echt spannend, mooi, leuk, grappig…
En daardoor gaat het leren lezen bijna met speels gemak.

De lessen van ‘Ha, ik snap het!’ zijn zo gemaakt dat een leerkracht ze probleemloos kan geven. Hierdoor staat hij of zij tijdens de lessen van begrijpend lezen met plezier voor de klas en dit werkt aanstekelijk naar de leerlingen toe.

 

Hoe werkt ‘Ha, ik snap het!’ in de praktijk?

  • Zodra een kind in staat is om korte verhaaltjes te lezen (en dat is meestal al na drie à vier weken leesonderwijs), kan er al worden gestart met ‘Ha, ik snap het!’
  • Bij het behandelen van de teksten speelt de leerkracht een belangrijke rol. Hij of zij doet steeds voor (het zogenaamde modeling) hoe het begrijpen van de tekst gaat: Wat stel ik me bij deze zin voor? (visualiseren), snap ik alle woorden (uitbreiding woordenschat) en begrijp ik wat de zin betekent? Wat zou er hierna gebeuren in het verhaal? (voorspellen)
  • Na het lezen van de tekst worden er door de leerkracht vragen gesteld die de leerlingen beantwoorden. Dit antwoord moeten zij kunnen aanwijzen in de tekst. De leerlingen geven vanaf de eerste les antwoord in correcte en hele zinnen.
  • Aanvankelijk zijn de lessen van ‘Ha, ik snap het!’ mondeling. Als een kind kan antwoorden in correcte zinnen en het deze antwoorden ook kan opschrijven, dan kan een kind beginnen met het werken in het werkboek.
  • Alle verhalen van ‘Ha, ik snap het!’ zijn oplopend in moeilijkheidsgraad. Verder zijn er bij de teksten van ‘Ha, ik snap het!’ geen illustraties opgenomen. Daar is een goede reden voor: om de antwoorden op de vragen te vinden en de tekst te begrijpen, oefenen de kinderen precies wat ze moeten oefenen: Het lezen en begrijpen van een tekst. Ze hebben geen kans om te ‘raden’ waar de tekst over gaat door te kijken naar een plaatje bij de tekst. Een plaatje leidt ook vaak af.
  • Verder op in de methode zijn er ook andersoortige teksten opgenomen, zoals een krantenartikel, uitnodiging, recepten en gedichten.
  • Ook de kinderen die nog niet de vaardigheid hebben om langzaam een kort verhaaltje te lezen kunnen toch meedoen met ‘Ha, ik snap het’. Omdat het begrijpen van een tekst mondeling en door modeling wordt aangeleerd doen deze leerlingen toch actief mee door te luisteren, mee te praten over de tekst en door actief mee te doen bij het beantwoorden van de vragen.

Waaruit bestaat het pakket van ‘Ha, ik snap het!’?

  • Twee lesboeken voor de kinderen (één voor groep 3 en één voor groep 4)
  • Twee werkboeken met elk 22 lessen gericht op de doelen van groep 3.
  • Drie werkboeken met elk 20 lessen, gericht op de doelen van groep 4.
  • Twee handleidingen (één voor groep 3 en één voor groep 4).
  • De ‘Ha, ik snap het!- boekenkast’ met 90 leesboeken en handleiding.

Begrijpend lezen | Bestel de zichtzending van Ha, ik snap het


Nieuwsgierig naar deze methode?

Benieuwd naar het materiaal van Begrijpend Lezen? Vraag dan nu een zichtzending aan!

Bestel de zichtzending