Begrijpend lees-methode groep 3 en 4

Begrijpend lezen | Bestel de zichtzending van Ha, ik snap het

 

 

HA, IK SNAP HET!

                                                               begrijpend lezen groep 3 en 4 - Ha Ik snap het

Het is belangrijk dat kinderen begrijpen wat ze lezen en nog veel belangrijker dat ze er ook van genieten.
Daarom hebben we bij Kluitman Educatief iets nieuws uitgedacht en zorgvuldig getest:  de methode voor begrijpend lezen  ‘Ha, ik snap het!’.
We zijn trots op deze verfrissende methode die staat als een huis, doet wat hij moet doen en die gewoon wérkt.

 

Begrijpend lezen

Begrijpend lezen is belangrijk.
Lezen is namelijk helemaal niet leuk als je niet begrijpt wat je leest.
Sterker nog, als je niet begrijpt wat je leest en niet kunt nadenken over de bedoeling van de zinnen en een tekst dan heeft lezen eigenlijk geen zin.

Wij vinden het belangrijk om dit nadenken over de bedoeling en inhoud van een tekst tijdens het lezen direct vanaf het begin aan te leren. Het liefst vanaf de allereerste zin die een kind in groep drie leest.

‘Ha, ik snap het!’ wordt daarom vanaf het begin van groep drie gebruikt.

 

Lezen met plezier met ‘Ha, ik snap het!’

Bij het testen van onze methode zagen we dat kinderen die al snel zinnen en verhaaltjes kunnen lezen en begrijpen daar ontzettend trots op zijn.
Ze zijn gemotiveerd om nog meer boeken te willen lezen en ontwikkelen een echte leeshonger.

Bovendien is het belangrijk dat de verhalen die ze lezen leuk, mooi, spannend of grappig zijn, zodat ze nieuwsgierig zijn naar wat er op de volgende bladzijde staat en ze het bijna jammer vinden dat het boek uit is.

De verhalen in het lesboek en de leesboeken zijn mooi en goed geschreven door de professionele en ervaren schrijvers uit de stal van Kluitman.
De leerlingen vinden de verhalen echt spannend, mooi, leuk, grappig…
En daardoor gaat het leren lezen bijna met speels gemak.

De lessen van ‘Ha, ik snap het!’ zijn zo gemaakt dat een leerkracht ze probleemloos kan geven. Hierdoor staat hij of zij tijdens de lessen van begrijpend lezen met plezier voor de klas en dit werkt aanstekelijk naar de leerlingen toe.

 

Hoe werkt ‘Ha, ik snap het!’ in de praktijk?

  • Zodra een kind in staat is om korte verhaaltjes te lezen (en dat is meestal al na drie à vier weken leesonderwijs), wordt gestart met ‘Ha, ik snap het!’
  • Bij het behandelen van de teksten speelt de leerkracht een belangrijke rol. Hij of zij doet steeds voor (het zogenaamde modeling) hoe het begrijpen van de tekst gaat: Wat stel ik me bij deze zin voor? (visualiseren), snap ik alle woorden (uitbreiding woordenschat) en begrijp ik wat de zin betekent? Wat zou er hierna gebeuren in het verhaal? (voorspellen)
  • Na het lezen van de tekst worden er door de leerkracht vragen gesteld die de leerlingen beantwoorden. Dit antwoord moeten zij kunnen aanwijzen in de tekst. De leerlingen geven vanaf de eerste les antwoord in correcte en hele zinnen.
  • Aanvankelijk zijn de lessen van ‘Ha, ik snap het!’ mondeling. Als een kind kan antwoorden in correcte zinnen en het deze antwoorden ook kan opschrijven, dan kan een kind beginnen met het werken in het werkboek.
  • Alle verhalen van ‘Ha, ik snap het!’ zijn oplopend in moeilijkheidsgraad. Verder zijn er bij de teksten van ‘Ha, ik snap het!’ geen illustraties opgenomen. Daar is een goede reden voor: om de antwoorden op de vragen te vinden en de tekst te begrijpen, oefenen de kinderen precies wat ze moeten oefenen: Het lezen en begrijpen van een tekst. Ze hebben geen kans om te ‘raden’ waar de tekst over gaat door te kijken naar een plaatje bij de tekst. Een plaatje leidt ook vaak af.
  • Verder op in de methode zijn er ook andersoortige teksten opgenomen, zoals een krantenartikel, uitnodiging, recepten en gedichten.
  • Ook de kinderen die nog niet de vaardigheid hebben om langzaam een kort verhaaltje te lezen kunnen toch meedoen met ‘Ha, ik snap het’. Omdat het begrijpen van een tekst mondeling en door modeling wordt aangeleerd doen deze leerlingen toch actief mee door te luisteren, mee te praten over de tekst en door actief mee te doen bij het beantwoorden van de vragen.

 

Samengevat: dit is ‘Ha, ik snap het!

  • Vanaf de vierde week in groep 3 iedere week 2 lessen begrijpend lezen. In totaal zijn er 64 lessen.
  • Bij de lessen staan geen illustraties waaruit een leerling de inhoud van het verhaal kan raden of waardoor hij of zij wordt afgeleid.
  • De teksten vormen de aanleiding om met de hele klas te praten over de tekst. Zo leren kinderen vanaf het begin na te denken over de inhoud van teksten en kunnen zij elkaar hierbij helpen en aanmoedigen.
  • Er wordt alleen geoefend met dat wat belangrijk is en goed werkt: Een leerling oefent met het begrijpen van dat wat hij of zij leest.

 

De leesboeken bij ‘Ha, ik snap het!’

Zodra de leerlingen eraan toe zijn, gaan ze ook zelf boeken lezen. Hiervoor kiest de leerkracht voor de leerlingen een boek uit de boekenset van ‘Ha, ik snap het!’. Door het lezen van deze boeken oefenen de leerlingen nog meer met begrijpend lezen en maken ze veel leeskilometers.
Het lezen van de boeken is niet geheel vrijblijvend. Als een leerling een boek uit heeft, beantwoordt hij of zij een of meer mondelinge vragen over dit boek. Zo kunnen leerkracht en leerling samen zien of de leerling alles uit het boek begrepen heeft.

Als een leerling in staat is om vragen over een leesboek ook schriftelijk te beantwoorden in volledige zinnen, zijn er bij elk boek kopieerbladen beschikbaar in de handleiding.


BEGRIJPEND lezen groep 3 en 4 - Ha! Ik snap het!

 

Waaruit bestaat het pakket van ‘Ha, ik snap het!’?

 

Het ‘Ha, ik snap het!’-lesboek
Dit is één lesboek met 64 lessen, te starten na ongeveer vier weken onderwijs en dan twee lessen per week.

Het ‘Ha, ik snap het!’-werkboek
In deze serie van drie werkboeken staan alle vragen voor de verwerking van de lessen van het ‘Ha, ik snap het!’-lesboek.

De ‘Ha, ik snap het!’-leesboeken
Deze leesboeken zijn van het niveau AVI-start tot en met AVI-M5. Ze kunnen los van de klassikale lessen uit het lesboek worden gelezen. Deze 90 boeken worden geleverd in een speciale ‘Ha, ik snap het!’-boekenkast. Bij elk boek zijn in de handleiding mondelinge en schriftelijke vragen opgenomen.

Het ‘Ha, ik snap het!’-spel
Dit spel wordt vanaf september 2019 bij de methode geleverd. Met het spelen van het spel wordt er op een speelse manier geoefend met begrijpend lezen.

De handleiding bij ‘Ha, ik snap het!’
Bij ‘Ha, ik snap het!’ wordt ook een handleiding voor de leerkracht geleverd.

Hierin vindt u:

  • duidelijke lesbeschrijvingen bij alle lessen uit het lesboek, inclusief aanwijzingen om snelle of langzamere lezers te ondersteunen;
  • de antwoorden van de verwerkingsvragen uit de drie bijbehorende werkboeken;
  • een lijst van alle leesboeken uit de boekenkast met vermelding van het AVI-niveau;
  • de mondelinge en schriftelijke vragen per leesboek en alle antwoorden;
  • kopieerbladen voor de schriftelijke verwerking van de leesboeken door de leerlingen;
  • één toets.

 

 Bij ‘Ha, ik snap het!’ kan ook een inscholingscursus worden verzorgd.

 

De doelgroep voor ‘Ha, ik snap het!’

De methode is gemaakt om te gebruiken in groep 3 en 4. Verder kan de methode remediërend worden gebruikt in hogere groepen.

 

De prijs van ‘Ha, ik snap het!’

Het lespakket voor 25 leerlingen bestaat uit 25 lesboeken, 25 sets van 3 werkboeken, 2 handleidingen voor de leerkracht en een boekenkast met 90 verschillende leesboeken. De prijs van dit lespakket is € 2499,- excl. btw.

Er kunnen extra lesboekjes en werkboekjes worden besteld. De lesboeken kosten per set van 5 stuks € 62,50 excl. btw. De werkboeken kosten per set van 3 werkboeken € 27,- excl. btw en excl. portokosten, incl. het ‘Ha! Ik snap het!’ spel en worden ook per 5 stuks verkocht.

Ten slotte kan er een losse handleiding worden bijbesteld voor € 145,- excl. btw. en excl. portokosten.

Begrijpend Lezen groep 3 4 Het Ha! Ik snap het Pakket

Vragen stellen of een zichtzending aanvragen

Als u nog meer wilt weten over ‘Ha, ik snap het!’ of een zichtzending wilt aanvragen, dan nodigen wij u van harte uit om contact op te nemen met uitgeverij Kluitman Educatief. U kunt dit doen door ons te mailen:

  • Helen Reichard, tel. 0180 – 319298, e-mail: helen@actieflerenlezen.nl
  • Annemiek Schlotter, tel. 0180-319298, e-mail: annemiek@actieflerenlezen.nl.

U kunt ook het aanvraagformulier invullen door op de link onderaan de pagina te klikken.

 

Wat zeggen leerkrachten over ‘Ha, ik snap het!’?

Als leerlingen sneller met begrip een kort verhaal kunnen lezen, zijn ze ook gemotiveerd om weer een nieuw boek te pakken en een nieuw verhaal te gaan lezen. Het is natuurlijk heel erg stoer als je dat al kan in groep drie, in het begin van groep drie zelfs!

Het effect van het meteen beginnen met begrijpend lezen, is dat het begrip en de betekenis bij de leerlingen veel sneller naar voren komt. Dat motiveert om steeds meer te lezen. En hoe meer je leest, hoe beter je leest en hoe beter je dingen om je heen gaat begrijpen.

Ik wist niet dat het leren lezen zo snel kon gaan!

Voor de kinderen is het een uitdaging om gelijk aan de slag te gaan en om een boek te pakken.”

 

 Begrijpend lezen | Bestel de zichtzending van Ha, ik snap het