Evaluatie schooljaar 2019-2020 bekend

Feedback van Actief Leren Lezen scholen

Aan het einde van schooljaar 2019-2020 is het weer tijd voor onze jaarlijkse evaluatie. Hoe hebben leerkrachten, intern begeleiders en onderwijsondersteuners het werken met Actief Leren Lezen ervaren? In het bijzonder gedurende dit vreemde schooljaar met stakingen, thuisonderwijs en halve groepen.

Het écht luisteren naar de feedback die we krijgen, helpt ons bij het verder ontwikkelen van Actief Leren Lezen. En wat werden we weer blij van de vele evaluatieformulieren die we hebben ontvangen en van alle mooie woorden die we mochten lezen.

Een greep uit de reacties van onze scholen:

  • ‘Terug naar waar het om draait: leren lezen met begrip en plezier. Alle poespas eromheen zo veel mogelijk beperken.’
  • ‘Wij zijn hartstikke blij met deze methode. We hadden geen betere keuze kunnen maken!’
  • ‘Begrijpend lezen op een leuke manier (verschillende tekstsoorten, passend bij technisch leesniveau).’
  • ‘We hebben geen hakkende lezers meer.’
  • ‘Alles wat je doet met deze methode is effectief en dat was nou net wat ik zocht.’
  • ‘Geen druk om iedere drie weken te toetsen en de woordtorentjes werken erg goed; kinderen gaan hierdoor minder of niet spellend lezen.’
  • ‘De boekenkasten hebben een hele positieve werking op de kinderen en het leesplezier is enorm toegenomen.’
  • ‘We zijn bijzonder tevreden en blij verrast over het resultaat en misschien nog wel veel belangrijker het leesplezier van de kinderen. Ook is het opvallend dat kinderen ook al echt “een verhaal” lezen met intonatie en weten wat ze lezen. Dat is wat je graag wilt horen.’
  • ‘Ook van ouders krijgen we terug dat hun kinderen met plezier lezen en goed lezen, dat het echt leuk is als hun kinderen voorlezen.’

Onze missie

We zijn trots op het feit dat onze missie, ‘ieder kind leert met plezier en begrip goed lezen’, zo duidelijk terugkomt in de evaluaties. Daarnaast is het ook onze missie om iedere leerkracht de juiste handvatten te bieden om dit bijzondere proces te begeleiden. En daar blijven we ons voor inzetten. Zo zijn we gestart met een gesloten Facebookgroep, zodat leerkrachten elkaar kunnen inspireren en vragen kunnen stellen, zijn er het aankomend schooljaar gratis inspiratie webinars, hebben we tijdens de Corona periode digitale lessen aangeboden en hebben al onze scholen een zomerdoeboekje ontvangen om de zomerdip tegen te gaan.

Onze naam zegt het eigenlijk al; wij zijn graag actief, dus we blijven ons actief ontwikkelen en actief betrokken bij de werkvloer.

We kunnen dan ook niet wachten om de ervaringen van onze nieuwe Actief Leren Lezen scholen te horen, die het aankomend schooljaar met Actief Leren Lezen gaan starten!