Zwemmen, zwemmen en nog eens zwemmen! – Column van juf Helen

Ouders kunnen kinderen meenemen naar de mooiste vakantielanden en beste reislocaties, maar als leerkracht weet je dat, als de vakantie voorbij is en de kinderen in de kring over hun vakantie mogen vertellen, het meest voorkomende woord toch altijd weer ‘zwemmen’ is!

 

In de kring

Zo ook tijdens de kring na de voorjaarsvakantie. Jelle is voor het eerst op wintersport geweest en ik verwacht enthousiaste verhalen te horen over zijn skiklasje en hoe snel hij van de piste af kon skiën. Maar het eerste wat hij deelt is: ‘In het hotel was een zwembad in de kelder!’ Hij kijkt er ontzettend gelukkig bij. Als ik Sanne enthousiast haar vinger op zie steken, kan ik al raden waar zij mee komt… ‘Ik ben met papa gaan zwemmen en er was een donkere glijbaan met lichtjes.’ Voordat ik het weet zijn glijbanen, duikplanken en wildwaterbanen de enige woorden die in de verdere kring een rol spelen en dat is stiekem precies wat ik hoopte.

 

Woordenschatles over zwemmen

In een grote tas heb ik namelijk de spullen meegenomen die bij de woordenschatplaat ‘zwembad’ horen. Als ik de snorkel, het luchtbed, de bikini, het badpak, de zwembroek, de duikbril, de flippers en de slippers tevoorschijn tover en daarna samen met de kinderen op het digibord de plaat bespreek, zie ik alleen maar leergierige gezichten. ‘Oh, dus een bikini is met een blote buik en een badpak niet’, constateert Bas, die normaal niets wil weten van ‘meisjesdingen’.

Zwemmen - woordenschatles van actief leren lezen over het zwembad
Tijdens het maken van een woordweb in duo’s over zwemmen hoZwemmen - woordenschatles van actief leren lezen over het zwemmenor ik flarden van gesprekken tussen de kinderen. ‘Hé, dat is toch grappig. Slippers en flippers doe je allebei aan je voeten en de woorden zijn bijna hetzelfde!’ en ‘In Italië moest ik ook een badmuts op, want anders kwamen er haren in het water en dat vond de baas van de camping niet zo fijn.’ Woordenschat is zo’n leuk vak als je aansluit bij de belevingswereld van de kinderen.

Daarom adviseer ik elke leerkracht om de woordenschatplaat ‘zwembad’ na een vakantie in te plannen. Ik garandeer je dat niet alleen elk meisje, maar ook elke jongen in je groep vanaf dat moment het verschil tussen een bikini en badpak weet. Zelfs de Bassen in je klas!