Bouwend spellen – Column van juf Helen

Vaak hoor ik leerkrachten praten over ‘de grote kloof tussen groep 2 en 3’. Het is mij een raadsel waarom deze kloof er zou zijn. Er zijn kinderen in groep 2 die met alle gemak zelfstandig een boekje lezen en alle letters goed benoemen. En zo zijn er ook kinderen in groep 3 die geen idee hebben met welke letter het woord ‘doos’ begint en geen enkele interesse tonen in de letters om hen heen. Dat is helemaal niet erg, want wij weten als leerkrachten allang dat elk kind uniek is. Een kind leert in zijn eigen tempo en op zijn eigen manier. Het is de kunst dat als leerkracht te zien en daarbij aan te sluiten.

 

Joost

Joost is een herfstleerling. Als je hem zelf de keuze geeft wat hij op school wilt doen, zou hij het allerliefst de hele dag met een bouwbak doorbrengen. De concentratie die hij mist tijdens het werken in een schrift of werkboekje, laat hij wél zien in de bouwhoek. Als we beginnen met de spellingsles, begint Joost al te zuchten. Veel te saai en stiekem ook best lastig. Als leerkracht heb ik nu de keuze; ga ik op hem mopperen en hem aanspreken dat het gewoon moet en dat hij niet zo moet zeuren? Of ‘hoor’ ik wat hij echt nodig heeft om met plezier te leren lezen en spellen?

 

Bouwend spellen

En daar zit Joost, samen met twee klasgenootjes in de bouwhoek te stralen tijdens de spellingles. Alle woorden die deze week centraal staan liggen op de mat, in kaplablokjes. Joost is ontzettend trots als ik zijn spellingles kom nakijken. Dan vraag ik hem om ‘bouwkaarten’ in zijn schrift te tekenen, zodat ook andere kinderen zijn werk kunnen nabouwen in de bouwhoek. En ja hoor, nu zit hij opeens wél met betrokkenheid de spellingwoorden nog eens op te schrijven. Het doel is bereikt: de spellingwoorden zijn geoefend én het belangrijkste doel is dat Joost heeft ervaren dat leren spellen en lezen betekenisvol is en ook heel erg leuk kan zijn!

Bouwend spellen - Column van juf Helen over Actief Leren Lezen in de klas