Woordenschat

Voor woordenschat gebruikt Actief Leren Lezen ook een prachtig boek met woordplaten

Woordenschat in groep drie

Sinds groep 1 zijn de leerlingen al bezig met woordenschat.
Door te praten en te luisteren leren zij als kleuter op een speelse manier over woorden en hun betekenis.

Het is belangrijk dat de ontdekkingstocht naar woorden in groep drie op dezelfde ontdekkende manier wordt voortgezet. Mondelinge taalvaardigheid is immers van groot belang bij het leren lezen en spellen. Om dit te bereiken gebruikt Actief Leren Lezen woordplaten met een bijbehorend voorleesverhaal. De voorleesverhalen en de woordplaten zorgen samen voor betrokken leerlingen die  ervoor open staan om nieuwe woorden te leren. Ze doen dat op een manier die voor hen bekend is: door te luisteren, te kijken en te praten.

Om de woorden en hun betekenis goed en blijvend te  leren is het niet genoeg om de woorden te bespreken in een wekelijks kringgesprek. Leerlingen leren het meest als de woorden gedurende langere tijd op een natuurlijke manier terug blijven komen. Daarom kun je de woorden die in een bepaalde week worden geleerd in de methode overal terug vinden. Ze komen terug in de lesboeken, de leesboeken, de werkboeken, bij spelling, bij begrijpend lezen en technisch lezen en bij de andere activiteiten die gedurende de week plaatsvinden.

Voor woordenschat gebruikt Actief Leren Lezen onder meer deze prachtige woordplaat

Woordenschat en pre-teaching

Bij Actief Leren Lezen starten we vanaf de eerste week in groep drie met het werken aan de woordenschat. Door het bespreken van de platen in ons Woordplatenboek en het luisteren naar het bijbehorende verhaal passeren er in de klas heel wat woorden op een informele manier de revue.

Onderwijs-expert Luc Koning zegt hierover: ‘Heel bijzonder aan deze methode is dat men met de andere (dan de technische) delen van de methode pre-teaching uitvoert voor het onderwijs in groep vier en verder. In het onderdeel Woordenschat komen mondeling de woorden voor die na groep drie bij het voortgezet lezen gelezen gaan worden. Op die manier bouwen kinderen woordenschat op en kan het hen helpen bij het leren lezen van de vele woordtypen van het voortgezet lezen.’

De woordplaten

  • Veertig prachtige gedetailleerde platen, voor elke week één
  • De kleine afbeeldingen aan de zijkant helpen bij het benoemen van de voorwerpen
  • Illustraties die aansluiten bij de thema’s in de klas door het jaar heen, zoals dierendag, Sinterklaas, vrijmarkt en de jaargetijden
  • Bij iedere woordplaat hoort een voorleesverhaal waarin de te leren woorden zijn verwerkt
  •  Aan de hand van dit voorleesverhaal en een groepsgesprek over de plaat worden kinderen uitgedaagd om nieuwe concrete en abstracte woorden te leren.
  •  Omdat de woorden niet zijn afgedrukt moeten de leerlingen zelf actief bedenken om welke woorden het gaat.
  • Gedurende de week wordt door middel van verschillende activiteiten met de aangeboden woorden geoefend.

 

 

Wilt u een beeld krijgen van het woordplatenboek van Actief Leren Lezen? Bekijk dan deze video!

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om deze content te kunnen bekijken.