De methode

Voor leerkrachten, door leerkrachten

Nieuwe methode voor het leesonderwijs in groep 3.

De methode is ontstaan vanuit een behoefte die leefde bij mensen in het onderwijs. Ondanks hun inzet merkten ze dat de resultaten van de leerlingen niet altijd goed waren. Actief Leren Lezen® biedt alles aan wat leerlingen nodig hebben om goed te leren lezen. En niet meer dan dat.

Actief

Actief Leren Lezen® is een actieve methode, omdat de leerlingen voortdurend worden uitgenodigd om zelf aan de slag te gaan met het lezen en schrijven van woorden en hele zinnen. Ze leren hun antwoorden correct te formuleren in hele zinnen, aanvankelijk mondeling, maar zo snel mogelijk ook schriftelijk, waardoor hun algemene taalvaardigheid beter wordt.

Alle leerlingen

Het doel van Actief Leren Lezen® is dat álle kinderen leren lezen, ook de kinderen bij wie het leesproces niet direct op gang komt. Door de woordtorentjes®, het nadenkertje en de eenvoud van de methode bieden we alle kinderen voldoende handvatten om uiteindelijk succesvol te lezen.

Pip en Raf

Pip en Raf zijn de twee kinderen die bij de methode horen. Veel verhaaltjes gaan over hen, zodat de lezer echt bij hen en hun belevenissen betrokken raakt.

Lezen is leuk!

Voor plezier in het lezen is het niet nodig dat een methode rijk geïllustreerd is, en dat er allerlei extra materialen beschikbaar zijn. Illustraties en andere materialen leiden namelijk ook af. Het gaat erom dat het kind zo snel mogelijk écht leert lezen en begrijpt wat het leest. Dan opent zich een nieuwe wereld vol mooie, meeslepende of betoverende verhalen.